Rabu, 12 Ogos 2009

Saya sebagai mantan Penolong Pengawal Jualan Lansung.

Pada bulan Januari 2004 genap 23 tahun saya berkerja sebagai Pen. Pegawai Penguatkuasa KPDN&HEP. Nama saya diwartakan dalam Peraturan-peraturan Jualan Langsung sebagai Penolong Pengawal Jualan Langsung dan sebagai Pegawai Pendakdwa akta tersebut.

Diantara tugas saya ialah menyiasat aduan-aduan yang berkaitan dengan jualan langsung. Kesemua aduan dapat diselesaikan dalam tempoh yang singkat. Setelah selesai, pengadu akan mengemukakan pertanyaan yang hampir sama iaitu "Kalau begitu syarikat jualan langsung yang mana yang terbaik untuk saya sertai?".

banyak masalah orang telah dapat saya selesaikan. Kalau dulu orang tertentu hidupnya sempit, tetapi atas nasihat saya kini ada diantara mereka dah kaya raya kerana berjaya dalam perniagaan jualan langsung. Dari sudut yang lain, masalah orang dapat saya selesaikan, tetapi masalah saya sendiri tidak selesai. Saya tetap sebagai seorang Pegawai Kerajaan yang 'senang tidak, tapi sekadar cukup makan'. Cukup bulan dapat gaji, awal bulan gaji dah habis. Alhamdulillah masih bernasib baik boleh makan.

Persoalannya tak bolehkah saya jadi seperti mereka. Pendapatan 5 angka setiap bulan malah ada yang sampai 6 angka. Sampai bila kita nak jadi sebagai orang yang berbangga atas kejayaan orang lain sedangkan kita hanya ditakuk yang sama? Kalau bercerita tentaang kejayaan, semua tujukan kejayaan orang lain. Misalnya "Si anu tu pendapatannya 5 - 6 angka sebulan, si anu tu saudara aku dan sebagainya..." Habis kamu apa ada?...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan