Selasa, 3 November 2009

Jawapan Berhubung Konsep Dan Hukum MLM

Kepada rakan-rakan blogger, saya mohon maaf kerana minggu ini agak sebok hingga tak sempat melihat blog dan e-mail. Baru semalam saya perasan ada e-mail dan komen dalam blog yang mengemukakan beberapa persoalan yang hampir sama. Jadi saya rasa ada eloknya jawapannya dikongsi bersama dan saya terbitkan dalam blog ini.

Hampir semua sistem dalam dunia ini berbentuk piramid. Tetapi ada piramid mendatar dan ada piramid terbalik. Dimana-mana pejabat atau organisasi ada Ketua, Timbalan Ketua, Penolong-penolong Ketua, AJK dan seterusnya peringkat ahli. Kesemua ini berbentuk piramid.

Contoh 1: Bapa mempunyai 5 org anak. Setiap org anak melahirkan 4, 5 atau 6 orang anak dan berkembang hingga ke generasi selanjutnya. Semasa hidup bapa mengajar mengaji kepada anak-anaknya dan bapa dapat pahala. Kemudian anak-anak mengajar perkara yang sama kepada anak-anaknya (cucu bapa) dan disini anak dapat pahala dan bapa tadi pun dapat pahala 'Ilmu Yang Di Manfaatkan'. Konsep ini berkembang hinggalah ke cicit, piut dan seterusnya. Peringkat ini bapa tadi tidak mengajar cucu cicit, mungkin ada yg dah meninggal dunia tapi tetap dapat pahala.

Contoh 2: Ahmad mengeluarkan sejenis minuman jenama ‘Lazat’. Untuk tujuan promosi, Ahmad tidak gunakan radio, TV atau surat khabar sebagai agen pengiklanan kerana bayaran yang mahal dan tidak tertanggung olehnya. Sebagai alternatif, Ahmad melantik Busu sebagai egen pengiklanan minuman ‘Lazat’ tadi. Busu memperkenalkan minuman ‘Lazat’ kepada Ali dan Muthu. Apabila Ali dan Muthu membeli dan menggunakan minuman tersebut, maka Syarikat Ahmad membayar bonus kepada Busu. Kemudian Ali dan Muthu pula mengiklankan kepada rakan-rakannya hingga berkembang membentuk piramid. Kesemua yang terlibat diberi bonus atas tugas sebagai pengiklanan tersebut.

Kedua-dua contoh diatas menunjukkan berlakunya sistem piramid, tetapi sah disisi undang-undang Malaysia kerana ia melibatkan kerja atau perniagaan. Apabila sistem ini berkembang, ia akan membentuk ‘Multy Level’. Mengikut Akta Jualan Langsung 1993, perniagaan yang melibatkan barangan seunit kurang dari RM50.00 tidak perlu lessen AJL dan tidak terikat dengan akta tersebut.

Konsep piramid yang salah disisi undang-undang Malaysia(Akta Jualan Langsung) ialah piramid yang wujudnya ‘head hunting’. Head hunting bermakna ‘memburu kepala’ atau dapat taja orang bawah(down line), maka dapat duit tanpa berlaku sebarang perniagaan.

(SAYA SEKALI LAGI MOHON JUTAAN MAAF KEPADA SEMUA KERANA TIDAK DAPAT MENUNAIKAN JANJI MENYAMBUNG TAJUK INI MENGIKUT YANG DIJANJIKAN. WALAU PUN ADA SEBAB DAN ALASAN TETAPI KESEMUA ITU ADALAH KELEMAHAN DIRI SAYA SENDIRI.)

Mengenai perniagaan 'island red cafe', dari segi undang-undang Malaysia, saya tak nampak ada kesalahan sekiranya syarikat tersebut mematuhi perkara berikut:-

i) mempunyai lesen AJL 1993 yang sah
ii) ada barang untuk di jual-beli
iii) tidak berlaku head hunting
iv) memenuhi tepoh10 hari bertenang (bagi urusan membeli barang bernilai lebih RM300/=, pelanggan tidak boleh membuat sebarang bayaran dlm tempoh 10 hari).

Dari segi hukum Islam, saya mita maaf dan tak berani menghukumkan halal atau haram. Ini kerana ada Ulama' yang mengatakan MLM itu sendiri haram dan ada yang kata halal. Wallahu wa'lam...

1 ulasan: