Khamis, 13 Ogos 2009

Mengapa Saya Tinggalkan MLM

MLM atau Multy Level Marketing adalah perniagaan yang memerlukan keahlian berbagai peringkat dan berberkonsepkan piramid. Ia merupakan rangkaian perniagaan yang bermodalkan insan sebagai pengiklan, pengguna dan penyambung rangkaian tersebut. Konsep perniagaan ini sangat terkenal dinegara-negara maju. Sebagai ganjaranya ialah mereka ini di beri upah dalam bentuk 'bonus' oleh sesebuah Syarikat MLM tersebut. Semakin ramai ahli yang menyertai rangkaian tersebut semakin banyaklah bonus yang diperolehi.

Alhamdulillah dalam tempoh 5 bulan kerja keras saya, saya telah mendapat suatu kejayaan yang saya nyatakan sebelum ini iaitu:-

i. 5 bulan sahaja
ii. Pangkat Diamond Manager
iii. Mencecah RM20,000.00 sebulan
iv. RM3,600.00
v. Jual tak payah sekadar untuk kegunaan sendiri sahaja
vi. Lain-lain : Gambar suami isteri dalah Majallah, Melancung Ke Italy percuma, DCM Meeting, Menjadi VVIP dalam program-program Syar
ikat, Pakai kereta C200 dan sebagainya.
Ini bukan kejayaan biasa tetapi dinamakan sebagai Impian Menjadi Kenyataan. Ini juga bermakna rangkaian saya agak besar iaitu mengandungi lebih 1,000 orang dibawah saya. Kesemua yang menyertai mana-mana rangkaian dalam MLM mempunyai hasrat memperolehi kejayaan yang sama dengan Up-line.
Apa boleh buat sudah suratan takdir piramid membesar kebawah. Ini menyebabkan berlakunya suatu keadaan dimana semakin ramai ahli, semakin ramailah yang gagal sesuai dengan bentuk piramid tersebut. Walau bagaimanapun tidak semua manusia dilahirkan untuk gagal, masih ada yang berjaya tetapi nisbahnya semakin meruncing.

Kesemua ini adalah fakta kejayaan 'saya dalam MLM'. Disebalik kejayaan ini terselindung kegagalan yang nyata lebih besar daripada kejayaan. Kegagalan yang terselindung inilah menjadi sebab mengapa saya meninggalkan MLM. (Kalau nak buat MLM buatlah LUXOR kerana bagi saya LUXOR adalah MLM terbaik).

Kegagalan itu ialah:

i. Saya hanya menumpukan kejayaan duniawi dan meninggalkan ukhrowi. Orang kata banyak duit boleh di infaq fi sabilillah, tetapi setakat mana ikhlasnya...

ii. Saya gagal memenuhi kehendak sosial dimana makin tinggi kejayaan saya semakin ramai down-line saya yang gagal. Mereka menceburi MLM kerana nak berjaya macam saya, tetapi tak kesampaian. Jadi saya rasa saya bersalah walaupun tunjuk ajar, nasihat, motivasi dan sebagainya telah saya lakukan.

Kesimpulan : Saya tinggalkan MLM dan cari bidang lain yang boleh memberi kejayaan kepada saya dan orang lain didunia hingga akhirat.

1 ulasan: